Behandeling | Wervelkolom

indeukingsfractuur van een ruggenwervel

Illustratie vertebroplastie procedure
Ontstaan en evolutie van een discushernia

Indeukingsfractuur van een ruggenwervel

Indeukingsfracturen zijn breuken in het wervellichaam. Deze kunnen ontstaan door trauma (val, ongeval,…) en/of door osteoporose of botontkalking.

Er zijn verschillende types van wervelfracturen. Deze wervelbreuken kunnen soms zeer hevige en moeilijk te behandelen rugpijn veroorzaken. Een groot deel van deze breuken geneest spontaan, mits de nodige pijnmedicatie en het dragen van een op maat gemaakt korset. Soms genezen de breuken niet en is een operatie noodzakelijk.

Klachten en symptomen

Wervelindeukingen veroorzaken meestal veel pijn op de plaats van de breuk zelf. Afhankelijk van het type en de plaats van de breuk kan soms ernstige neurologische uitval ontstaan zoals gevoelsvermindering, verlammingsverschijnselen of zelfs problemen met het wateren en de stoelgang. In dat geval is een dringende behandeling nodig.

Operatie: vertebroplastie

Een vertebroplastie is een percutane, minimaal invasieve ingreep. Dit wil zeggen dat er enkele zeer kleine insnedes worden gemaakt en dat doorheen de huid en de spieren wordt gewerkt. Het grote voordeel van dergelijke minimaal invasieve chirurgie is dat de rugspieren veel minder beschadigd zijn tijdens de operatie. Zo is de pijnlast na de ingreep veel minder en het herstel veel sneller. Bovendien treedt er minder bloedverlies op en is er minder kans op littekenvorming.

Eerst wordt onder peroperatieve beeldvorming (fluoroscopie of O-arm) de ingedeukte wervel opgezocht en worden via de pedikels canules ingebracht in het wervellichaam. Via deze canules wordt een soort van cement geïnjecteerd in het aangetaste wervellichaam. Tenslotte worden de canules verwijderd en de wondjes dichtgemaakt. Gedurende de ingreep wordt de hele tijd via beeldvorming gecontroleerd en bijgestuurd voor een optimaal resultaat.

Het doel van de ingreep is om opnieuw een sterke, stabiele wervel te krijgen.

Daags na de ingreep geven bijna alle patiënten aan al veel minder pijn te hebben en zijn zij al in staat om het ziekenhuis te verlaten. Bovendien kan worden verwacht dat in de weken en maanden na de operatie de situatie nog verder gunstig zal evolueren.